Mina funderingar.

Jag har en del funderingar. Om jag ska förklara bakgrunden med denna blogg så är det i själva verket ett skol projekt jag och min klasskamrat jobbar med. Temat är demokrati, ämnet vi valt att propagera om är avskaffningen av monarkin i Sverige och uppgiften är att skapa en debatt. Detta är något jag och min klasskamrat helt och hållet stödjer men också vet väldigt lite om och aldrig riktigt varit så insatta i tidigare. Så att bara diskutera detta är helt nytt och väldigt innehållsrikt.

Så detta är mina funderingar; Socialdemokraterna har varit ett parti som ofta påstås vilja avskaffa monarkin men alla dessa decennier dom varit i makten har detta inte lyckats utföra, hur kommer det sig?

Och hur många gånger har dom röstat emot monarkin i riksdagsval eller har dom kanske aldrig gjort det? Dom har ju haft en hel del år på sig med andra ord. Det känns som att det är mycket snack men liten verkstad och eftersom detta är våra beslutsfattare så kan man undra varför dom inte gjort mer för att besluta sig. Är detta ett aktuellt ämne för dom överhuvudtaget? Vad är orsaken bakom att våra beslutsfattare inte lyckats avskaffa monarkin?

Vad gör politiker i riksdagen för att idag försöka avskaffa monarkin? Vilka partier stödjer och vilka är emot? Är vi i själva verket rädda för en förändring som vi egentligen är i stort behov av? Tradition? Rädsla för det okända?

Vad kan vi som individer göra? Denna blogg är en början för oss iallafall.

Jag återkommer när jag har svar.


Kommentarer
Postat av: Daniel Carlenfors



Q:Så detta är mina funderingar; Socialdemokraterna har varit ett parti som ofta påstås vilja avskaffa monarkin men alla dessa decennier dom varit i makten har detta inte lyckats utföra, hur kommer det sig?



A: Well realpolitik och socialdemokratins vilja till att styra landet, skulle jag klassa som den största faktorn till att socialdemokratin inte vågat stå för vad de säger(detta tror jag är sant för ALLA partier med chans till makt)



Q: hur många gånger har dom röstat emot monarkin i riksdagsval eller har dom kanske aldrig gjort det? Dom har ju haft en hel del år på sig med andra ord. Det känns som att det är mycket snack men liten verkstad och eftersom detta är våra beslutsfattare så kan man undra varför dom inte gjort mer för att besluta sig.



A: Det har endast vid ett tillfälle i modern svensk historia som det varit på tall att ändra vårt statsskick och det var 1974 som resulterade i Torekovskompromissen.



( ni kan läsa mer om den här http://sv.wikipedia.org/wiki/Torekovskompromissen )



efter det så har frågan hållits medvetet utanför politiken. Tydligt exempel på det är just att i den senaste SOU (SOU = Statens Offentliga Utredningar) utredningen angående vårt statsskick, så var ett av direktiven från regeringen att monarkin INTE fick diskuteras!



( Ni kan hitta allt som har sagts och skrivits i svensk politik från 1995 på http://www.riksdagen.se/ )



Q: Är detta ett aktuellt ämne för dom överhuvudtaget? Vad är orsaken bakom att våra beslutsfattare inte lyckats avskaffa monarkin?



A: Ämnet är nog aktuellt för de flesta i riksdagen men jag tror att skräcken för att förlora nästa val är den största orsaken till att detta görs till en icke fråga på riksplanet.



Q: Vad gör politiker i riksdagen för att idag försöka avskaffa monarkin?



A: Inget just nu, därför är det ett av RepFs (Republikanska föreningen) viktigaste uppgifter att just få dem att göra något.

Vi vill tex få till en folkomröstning i frågan.



Q: Vilka partier stödjer och vilka är emot?



A: Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ tror jag är de som har inskrivet i sina partiprogram att avskaffa monarkin. Resterande säger varken bu eller bä.



Q: Är vi i själva verket rädda för en förändring som vi egentligen är i stort behov av? Tradition? Rädsla för det okända?



A: Jag tror att dessa förklaringar är legitima och troligen sanna allihop, men det är bara spekulation, men de är säkert en drivande faktor



Q:Vad kan vi som individer göra? Denna blogg är en början för oss iallafall.



A: Well jag har ju viss bias här men gå med i republikanska föreningen, starta upp nya lokalföreningar, dedicera er fritid till ideellt arbeta för lokalföreningingarna, skriv till beslutsfattarna, ställ svåra frågor till kungahuset ( det sist nämnda kan ni göra via denna länk http://www.royalcourt.se/ovrigt/kontakt/skickameddelande.4.396c7107359daaf480001644.html )



Jag skulle säga att det bara är er fantasi som sätter gränsen för vad ni/vi kan göra.



Ps. Jag är med i RepF och är kontaktperson i Göteborg, men vi är många medlemmar och alla håller nog inte med mig i detalj om det jag skrivit här. Jag har inte häller konkreta fakta till allt som jag skriver och påstår, men detta är vad JAG tror är sant. Ds.



// Daniel Carlenfors RepF Göteborg www.repf.se

2009-12-09 @ 14:21:54
Postat av: StektaSparvar

Tack Daniel!!

2009-12-11 @ 10:58:26
URL: http://stektasparvar.blogg.se/
Postat av: The Revolt

Ni borde fortsätta blogga tycker jag!:)

2014-05-15 @ 21:24:00
URL: http://TheRevolt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0